Penat Mental Dan Emosi

Kenali Tanda Amaran Anda Sudah Penat Mental Dan Emosi, Tolonglah Faham

“Tolonglah jangan serabutkan aku lagi. Kau tak faham ke yang aku ni dah penat?!” bentak seorang lelaki memandang langit.Cuba melepaskan segala amarah dan kekusutan di langit yang terbuka luas meski pun orang sekeliling nampak dia masih mampu menguntum senyuman kelat.Pernah terjadi pada anda? Jika ya, ketahuilah bahawa anda sudah benar-benar penat baik dari segi mental dan juga emosi.

Penat yang sukar dirawat

Penat fizikal boleh dirawat dengan berehat tetapi penat mental serta emosi, ubatnya sukar didapati dengan segera. Ini kerana penat mental serta emosi melibatkan perihal dalaman, membabitkan rasa yang terpaksa disimpan kerana mahu menjaga hati orang lain.

Kenali tanda amarannya

1. Anda cepat merasa annoying

Jika anda merasakan ada orang lain cuba mengganggu anda dan ada berpendapat ia sangat annoying, segeralah beralih arah. Jangan layankan sangat kerana ia menambah parah pada mental dan emosi anda. Sebaliknya, ambil masa bersendiri dan fokus untuk selesaikan apa-apa tugas anda.

2. Motivasi semakin rendah

Anda cepat hilang semangat dan merasakan semua kerja yang dibuat serba tak kena. Tenang dan ambil masa. Lepaklah di tempat yang tenteram. Kadang-kala anda akan menemui idea yang tak dijangka. Maaf kasar, tetapi berapa ramai orang yang mendapat idea segar ketika ‘melepak dalam jamban’?

3. Kerap cemas tak menentu

Fikiran anda terlalu memikirkan apa yang orang lain akan kata dan ia seterusnya boleh mencemaskan anda tak tentu-tentu pasal. Perlahan-lahan bina semula keyakinan dalam diri anda dan pamerkan diri anda yang baharu jika benar-benar sudah bersedia.

4. Sukar untuk tidur

Kekusutan yang melanda otak kadang-kala membuatkan anda semakin sukar untuk tidur. Ini kerana otak terus aktif memikirkan masalah yang ada waktunya, langsung tidak ada kena-mengena. Sejukkan badan dengan mandi dan dengarlah muzik yang tenang. Bagi umat Islam, boleh pasang ayat suci al-Quran sebagai terapi jiwa.

5. Marah kerana benda kecil

Kunci terjatuh dari genggaman pun anda punya level kemarahan bukan biasa-biasa. Ini sudah semakin parah. Mood hilang dan emosi semakin ‘ke laut’. Apatah lagi dengan mental anda. Banyakkan bersabar serta beri ruang untuk diri bernafas.

6. Kerap mual dan pening

Kalau anda kerap rasa mual dan pening kepala yang kerap, anda sedang mengalami situasi yang sangat kritikal. Boleh berjumpa pakar untuk membantu jika anda merasa semakin sukar untuk mengawalnya.

7. Menangis tanpa sebab

Ketika berjalan sendirian, anda menangis tanpa sebab. Ini tandanya anda memang sedang penat mental serta emosi. Kemarahan yang dipendam menjadi kesakitan dalam jiwa sehingga anda menitiskan air mata.

8. Mula rasa terasing

Amat bahaya jika anda mula rasa terasing dan anggap semua orang sedang membenci anda. Sebenarnya, ia cuma gangguan perasaan sahaja. Ada kalanya, anda bagaikan terasa semua kemarahan atau perkara negatif itu ditujukan kepada anda sedangkan ia ditujukan kepada orang lain. Ambillah masa untuk bercuti dan kembalilah bekerja apabila semuanya pulih.

Semoga bermanfaat!

Apa pandangan anda dengan artikel ini? Komen di bawah:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *