Dsf

Doa Sakit Gigi dan Sakit Gusi Yang Boleh Di Amalkan, InsyaAllah Mujarab

Jika membahas mengenai kesihatan, ada beberapa hal yang boleh diulas seperti misalnya bagaimana cara menurunkan berat badan, mengatasi demam, sampai bagaimana cara untuk mencegah timbulnya jerawat.Memang, sebagai manusia haruslah memahami bagaimana cara untuk menjaga kesihatan.

Kerana mencegah lebih baik daripada mengubati , untuk itulah kita sebagai manusia harus faham betul tentang makna kesihatan.Seperti misalnya ketika sedang sakit gigi, memang ada ubatnya seperti doa sakit gigi. Tapi apa tak ingin mencegahnya daripada merasakan sakit dan ngilu di gigi?

Berbicara mengenai kesihatan, bagaimanakah kesihatan di dalam Islam tersebut?

Sihat Dalam Islam

Di dalam Islam sendiri, Sihat tak lain dan tak bukan berhubungan dengan kebersihan, dan hal tersebut merupakan sebahagian dari iman. Sehingga seseorang dianjurkan untuk menjaga kebersihan dan juga kesihatan agar mendapat ridha Allah SWT. Rasulullah SAW pun gemar menjaga kesihatan, salah satunya adalah beliau melakukan aktiviti fizikal seperti berolahraga.

Nabi saw. bersabda, “Ada dua anugerah yang kerananya banyak manusia tertipu, iaitu kesehatan yang baik dan waktu luang.” (HR. Bukhari)

Abu Darda berkata, “Ya Rasulullah, jika saya sembuh da­ri sakit saya dan bersyukur kerananya, apakah itu lebih baik daripada saya sakit dan menanggungnya dengan sabar?”

Nabi saw menjawab, “Sesungguhnya Rasul mencintai kesihatan sama seperti engkau juga menyenanginya.”

Diriwayatkan oleh at-Tirmidzi bahwa Rasulullah saw bersabda:

‘Barangsiapa bangun di pagi hari dengan badan sihat dan jiwa sihat pula, dan rezekinya dijamin, maka dia seperti orang yang memiliki dunia seluruhnya.”

Di antara ucapan-ucapan bijaksana Nabi Dawud as adalah sebagai berikut, “Kesihatan adalah kerajaan yang tersembunyi.” Juga. “Kesedihan sesaat membuat orang lebih tua satu tahun.”

Juga, “Kesihatan adalah mahkota di kepala orang-orang yang sihat, yang hanya boleh dilihat oleh orang-orang yang sakit.” Dan juga, “Kesihatan adalah harta karun yang tak terlihat.”

MasyaAllah, sungguhlah banyak makna kesihatan dalam kehidupan ini. Akan tetapi menjadi pertanyaan bagaimana jika sedang mengalami kesakitan seperti misalnya sakit gigi?Salah satu cara yang boleh dilakukan adalah dengan membaca doa sakit gigi supaya cepat sembuh.

Doa Ketika Sakit Gigi

Ketahuilah bahawa setiap penyakit pasti ada ubatnya, salah satunya adalah dengan berdoa dengan sungguh-sungguh layaknya bacaan doa sakit gigi sesuai sunnah berikut ini.

Rasulullah menganjurkan untuk membaca doa berikut ini:

“Letakkan tanganmu pada tempat yang sakit dan bacalah Bismillah tiga kali, lalu bacalah “A’uudzu billahi wa qudrotihi min syarri maa ajidu wa uhaadziru” (Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaanNya dari keburukan yang sedang aku rasakan dan yang aku khawatirkan)” (HR. Muslim)

Dalam Syarah Hisnul Muslim disebutkan asbabul wurud hadis ini.Suatu hari ada seorang sahabat Nabi SAW yang datang mengeluhkan sakit pada anggota tubuhnya. Dia bernama Utsman bin Al Ash r.a. yang merasakan sakit sejak dia masuk islam. Lalu Rasulullah mengajarkan doa dan cara tersebut:

Letakkan tangan pada tempat yang sakit,Baca bismillah tiga kali.Baca doa ini tujuh kali:

Ertinya:

Aku berlindung kepada Allah dan kekuasaanNya dari keburukan yang sedang aku rasakan dan yang aku khawatirkan.

Itulah doa amalan menyembuhkan gigi berlubang dan ngilu pada gusi. Selain membaca doa di atas, ada baiknya untuk rutin memeriksakan gigi ke doktor secara berkala.Ketika di rumah juga rajinlah untuk menggosok gigi sesuai waktu yang dianjurkan, yakni setelah makan, sebelum tidur, dan sebagainya.

Pun boleh dengan membaca doa doa sakit gigi latin dan arab yang telah diulas tersebut. Sehingga kesihatan boleh terjaga dan tak mengganggu aktiviti harian.Pastinya tak ingin kan kalau pekerjaan terhambat hanya kerana ngilu pada gigi? Oleh kerana itulah, fahami dan ajarkan doa sakit gigi untuk anak, saudara, dan juga keluarga agar terbebas dari rasa tak nyaman yang mendera.

Semoga bermanfaat.

Apa pandangan anda dengan artikel ini? Komen di bawah:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *