Biarkan Anak Hisap Jari

Biarkan Anak Hisap Jari, Rupanya Dapat Latih Perkembangan Sensori!

Sudah menjadi normal dalam kalangan bayi apabila mereka mempunyai tabiat menghisap jari. Proses ini adalah normal kerana ini merupakan cara bayi tersebut belajar untuk menyusu. Namun, ada juga dalam kalangan ibu bapa yang elak bayi terlampau menghisap jari kerana khuatir ‘gigi jongang’ atau jari akan mengecil.

Ternyata, ada kebaikan membiarkan anak menghisap jari kerana inilah masanya mereka mengenali tubuh sendiri!

BANG! TARIK JARI ANAK TU!!

Kalau bayi kita dalam usia 2 bulan ke atas biasanya mulalah dia dah start nak hisap jari. Kadang tu muka dia punya syok hisap jari sampai tutup tutup mata. Tapi risaukan bila tengok anak hisap jari? Biasanya mulalah kita pun tarik jari dia tu. Lepas tu bagi puting. Bukan salah bagi puting, tapi.. mungkin lepas ni kita patut biar je anak hisap jari? Nak tahu kenapa?

Anak dalam usia 2 bulan ke atas tu dia mula lah nak explore benda lain selain susu mak dia. Jadi, bila dia hisap jari tu, itu antara cara dia menenangkan diri. Sebab apa? Sebab anak seusia itu kenal mak dia je. Lepas tu? Haa.. so anak ni antara cara hiburan dan cara dia bertenang adalah dengan hisap jari. Takpe, biar je. Bukan lama pun. InsyaAllah bila sudah mula merangkak berdiri.. dia dah tak hisap jari dah. Dengan cara ni juga tak perlu nak guna puting sangat.

LATIH PERKEMBANGAN SENSORI DAN MOTOR

Antara kebaikan bayi menghisap jari ialah.. ini sebenarnya latihan perkembangan sensori dan motor : oral motor, motor halus, motor kasar dan koordinasi mata-motor. Eh macam mana tu? Yelah, nak hisap jari tu.. perlu anak gerakkan tangannya ke mulut – motor kasar

Masa nak bawak tangan tu ke mulut anak akan tengok jari jarinya- koordinasi mata-motor. Lepas tu masukkan jari jari comel tu ke dalam mulut- motor halus. Nak hisap jari? Kenalah gerakkan otot mulut kan? – oral motor. Jari jari yang dihisap memberikan ransangan sensori kepada mulut anak serta motor halus anak. Ha, kan banyak faedahnya tu! Dah kenapa selama ni kita asyik fikir tak elok ek?

Dah masuk usia 3-5 bulan.. anak semakin TERER. Ha, camne terer tu? Bila anak hisap jari… Dia tak lepas. Jadi ini memerlukan kawalan serta kekuatan hisapan (sucking) serta kawalan tangannya juga agar tidak terlepas dari mulut. Masa ni, dia dah nampak spesifik. Dia hisap IBU JARI. Dah tak macam memula dulu main taram je semua jari buh dalam mulut. Bila dia hisap ibu jari ni.. dia memang dalam keadaan yang tenang. Kalau anak saya, memang tertidur la hisap jari.

Tapi kalau hisap penumbuk.. dia bukan untuk tenang tu.. itu lebih kepada exploration. Dia nak explore dari sudut sensori rasa… Sensori visual tengok bentuk bulat penumbuk tuu.. tactile bila penumbuk tersebut tersentuh wajahnya. Relax la ibu bapa sekalian.. anak hisap jari sebab itulah timeline perkembangan dia.. bukan sebab dia tak sabau nak makan. Ini tengok anak 3 bulan hisap jari.. dah dikata lapar nak makan dah… Aduhh parahhh!!!

Edit: Seandainya anak dah cecah 4 tahun masih tak stop hisap jari… Adalah wajar untuk kita hentikan. Bimbang jadi tabiat smpai ke besar pula. Kerana sampai unur 4 tahun anak dah merangkak, jalan berlari dah pandai macam-macam dah. Jika dia masih hisap jari, ada perkembangan dia yang mungkin terganggu. Sila rujuk doktor atau terapis ya dan pelan pelanlah hentikan tabiatnya.

Sumber: Lin Talib

Apa pandangan anda dengan artikel ini? Komen di bawah:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *